Thursday, April 9, 2015

Long Distance Relationship

"Aku just curious macam mana kau boleh survive long distance relationship for years, tak bosan ke?"

Kalau dulu, masa awal-awal dulu, I thought we couldn't make it till this point, sekarang dah lain. Aku nak tahu tahun-tahun akan datang ada "kita" lagi tak? Can we make it till the end? Sampai bila-bila.

I've been in long distance relationship for 4 years. Bagi akulah setiap relationship tu memang ada ups and downs dia but what really matters is that the way you handle it, the way you handle the broken things. To fight or to give up. To stay or to leave. Dia nampak macam simple bila cakap tapi sebenarnya tak semudah tu.

Tahun pertama dengan kedua bagi aku paling payah. Sebab masatulah baru nak kenal dia ni macam mana. Even sekarang dah 4 pun kadang ada juga benda yang aku tak faham. It takes yearslah nak faham orang, nak kenal orang betul-betul. And whatever s/he is we got to accept the way they are. Kita tak boleh nak ubah orang untuk jadi apa yang kita nak, tapi kita boleh ubah diri kita untuk suka semua cela yang dia ada. Mana ada manusia yang flawless. Semua orang ada flaws memasing. I have mine too.

Aku ada banyak insecurities. Aku ada banyak negative thoughts. Kadang bila sorang-sorang fikir yang tidak-tidak lepastu mulalah cakap yang bukan-bukan. Rasa menyampah pun ada dengan diri sendiri kekadang. Aku tak boleh baca atau tengok drama pasal ruined relationship. Sebab aku akan menjiwai gila watak tu sampai imagine macam mana nanti kalau kita jadi macam ni, macam mana nanti kalau awak buat benda yang sama macam watak lelaki tu, apa kita nak buat nanti? Kalau awak tinggalkan kita nanti macam mana? Memang entah apa-apa aku ni. Memang.

The fact that Shahrin can still bare with me till now buat aku terfikir macam mana nanti kalau dia tak tahan lagi sebab diri aku sendiri. And then I decided to change. Still kekadang ada juga terfikir negative but then cepat-cepat vanishkan dalam kepala. We can make it till the end *insert icon biceps kental*


Untuk soalan tadi tu macam mana aku boleh survive long distance relationship for years, entah. Aku pun taktahu macam mana aku boleh survive hahahahahaha. There are things that cannot be explained, it just happens that way.

Sebab dah 4 tahun ni mak banyak ingatkan,

"Selalu kalau bercinta lama-lama ni, biasanya kawin dengan orang yang kita baru kenal berapa lama je"

Mesti mak cakap macam tu sebab tak nak aku kecewa nanti. Kalau ada adalah. Kalau takde after years, nak buat macam mana? Kena terima jelah takde jodoh. Tapi sekarang ni taknak fikir macam tu. Nak fikir positif je dengan keizinan Tuhan nanti mana tahu termakbul. What really matters now no matter what it takes, no matter how many challenges might tear us apart, we will fight back and always find the way back to each other. Macam sekarang :)

Shahrin once said,

"Saya takkan rasa menyesal kalau saya hilang awak lepas saya dah usaha betul-betul. Lainlah kalau saya tak usaha langsung"

Untuk soalan yang bosan ke tak tu.

Jawapan dia aku tak pernah bosan. Macam mana nak bosan dengan orang yang kita dah selesa dengan. Aku tak kisah pun jumpa setahun 3/4 je. Even setengah tahun tak jumpa sekalipun. Aku tak kisah as long as our hearts still meant for each other.

Biarpun ada cinta, biarlah masa yang membuktikan kesungguhannya.